Dansk dagbladssatire 1918-2003

06.-28.11.2003

Flensborg Bibliotek
Norderstraße 59
24939 Flensburg
Tyskland

Et lille stykke dansk kulturhistorie i 129 billeder af tegnerne Anton Hansen, Klaus Albrechtsen og Roald Als

ÅBNING
nov
05
19:30

Den lille eksplosion i hjernen - udtrykket stammer fra bladtegneren Klaus Albrectsen, men er lige så dækkende for bladtegnerne Anton Hansen og Roald Als, som hver på deres måde, og tilsammen i tre menneskealdre, har leveret en daglig øjeåbner i den danske dagspresse, eller mere præcist: nikket læseren en visuel skalle.

For nok er tegningerne serveret for øjet, men de giver dønninger i hjernen. Som et elektrisk stød, der udvider pupillerne, stimulerer adrenalinen og kickstarter avislæsningen. For hvem åbner ikke nysgerrigt sin avis med først at søge efter satiren, hvis man er den heldige læser af et dagblad, der har sikret sig en tegner med format og mod til at turde udfordre?

I tegningen kan tingene tage sig klarere ud og ramme lige i plet. I et splitsekund præsenteres en kompleks situation i sin gribende enkelhed - som tegneren ser den. Her findes ingen nåde. Som var det skalpellen, fjerner den spidse pen overfladefernissen og efterlader ofret afklædt og nøgent til alles beskuelse.

Dagbladssatiren er hverdagens vridemaskine; vi vil nødigt i den, men vi vil også nødigt undvære den. Den er dagligdagens lille gabestok. Den vi husker, efter at avisen er lagt under bordet. Den vi taler om, hvis vi i fællesskab vil fornøje os ved bordet. Den er os alle sammen(s).

Tre tegnere udstilles

De tre tegnere som Sydslesvigs danske Kunstforening kan præsentere, dækker over en tidsperiode på 85 år.

Det er ingen overdrivelse at hævde, at de repræsenterer det ypperste i den danske dagbladssatire. Nuvel, der findes også andre store, men vi har her tre af de klareste repræsentanter for den kritiske tradition.

Den lidt fanden i voldske satire, som ikke lader noget helligt. Det betyder ikke, der ikke markeres et politisk udgangspunkt - dette ligger til venstre på den politiske skala.

Alligevel har tegningerne oftest været bragt i borger¬ lige blade, hvilket viser rummeligheden hos dagspressen, et ægteskab, der dog heller ikke altid har været uproblematisk.

Alligevel har tegneren haft sin frihed, fordi han alene stod til ansvar for sin tegning. Hvis det blev lidt for skrapt eller de kritiske røster for højlydte, kunne redaktøren ryste på hovedet og med beklagelse sige: "Åh, de kunstnere", og en vis overbærenhed bredte sig, det var jo trods alt kun en tegning.

Og netop fordi det er tegninger, har kunstforeningen ønsket at præsentere publikum for denne side af kunsten, der ud over virtuositeten giver et bredt tidsbillede af det, der nu engang har været på spisesedlen og optaget sindene i den danske hverdag over et tidsspænd, kun de færreste kan erindre.

Et lille stykke dansk kulturhistorie i 129 billeder. Tegnerne har været storsindede ved rundhåndede udlån.

Ligesom Arbejdermuseet i København, hvor Anton Hansens værker i dag er samlet.

Så vidt vi ved, er det første gang, disse tre tegnere er i samme rum - og i særdeleshed med et så omfattende udvalg. En del af værkerne har desuden aldrig tidligere været udstillet.

Om tegnerne

Anton Hansen (1891-1960) kom i lære som teatermaler. Blev af mange i mellemkrigstiden betragtet som en af periodens betydeligste danske kunstnere, og som en af tidens store europæiske tegnere. Kendt i hele Skandinavien samt Tyskland og Frankrig. Han betegnede sig selv som et rigtigt proletarbarn, opvokset under trange kår på Vesterbro, men udstyret med et uomtvisteligt tegnetalent lykkedes det ham at ernære sig ved bidrag til en række tidsskrifter og blade, bl.a. Clarté, Monde, Simplicissimus, Socialdemokraten og Ekstra Bladet. Desuden som bogillustrator. Han virkede desuden en del år i Norge. Hans storhedstid falder i årene efter 1. Verdenskrig, hvor hans behandling af proletarens elendige situation finder plads i avisernes spalter gennem de kontrastfyldte sorthvide billeder ledsaget af krasse kommentarer.

Klaus Albrectsen (født 1932) uddannet reklametegner på Kunsthåndværkerskolen. Startede med jazz-tegninger til Politiken i 1955. Efter et ophold i Oslo ansat på BT, senere på Ekstra Bladet. Et år på Information, desuden gæstetegner på Expressen i Stockholm. Nytårsprogrammet "Spiddet" DR-TV. Arbeteren i Stockholm og Socialistisk Dagblad. Stockholms Tidningen. Demokraten Weekend. LOtidningen Stockholm. Desuden en lang række bogillustrationer samt tidsskrifter og fagblade. Har bl.a modtaget både den danske og den svenske LO kulturpris. 70-års fødselsdagen i 2002 markeredes med en udstilling på Arbejdermuseet.

Roald Als (født 1948) har ernæret sig som tegner siden uddannelsens afslutningen på Skolen for Brugskunst (nu Danmarks Designskole) i 1975. Har arbejdet for Hovedbladet, Alt for Damerne, levende Billeder, Weekendavisen, Børsens Nyhedsmagasin, siden 1994 på dagbladet Politiken (alle tegninger på udstillingen stammer herfra). Desuden på Blæksprutten samt de fleste forlag. Har illustreret over 150 bøger og selv skrevet en seks-syv stykker.

Udstillingen åbnes 5. november kl. 19.30 af SSWs landdagsmedlem Anke Spoorendonk.

Erik Fredens, Sydslesvigs danske Kunstforening

Tegner det man ikke kan skrive Hans Chr. Davidsen 07/11/2003