HASKO HASKO

24.01. - 15.02.2020

Flensborg Bibliotek
Norderstraße 59
24939 Flensburg
Tyskland

Kunstudstilling med syrisk kunst fra Danmark - Hasko Hasko maleri

ÅBNING
jan
23
20:00

Udstillingen viser malerier af den syriske kunstner Hasko Hasko, der bor i Kliplev ved Aabenraa. Hasko Hasko er vokset op i en kurdisk landsby i den nordlige del af Syrien, og efter skolegangen flyttede han til Damaskus, hvor han tog afgang fra Damaskus Fine Art Institute.

Efter at krigen begyndte i Syrien, valgte han at forlade landet sammen med sin kone og tre børn, og han har siden boet i Danmark.

tekst af åbningstalen - kriminolog og debattør Katrine Hoop:

På tværs af grænser

Tale til ferniseringen den 23. januar 2019 på Flensborg Bibliotek

God aften, sev baş! Mange tak til Sydslesvigs danske Kunstforening for invitationen til at tale ved dette flotte arrangement.

Jeg har glædet mig meget til at introducere til lige netop denne udstilling, fordi den overskrider grænser og bygger broer på så mange planer, at det varmer mit grænselandshjerte. Og hvordan kan man starte ind i jubilæumsåret for afstemningen om den dansk-tyske grænse i 1920 på bedre vis.

Kunstneren Hasko Hasko er opvokset i Afrin i Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet og er dermed et grænselandsbarn lige som os i Sydslesvig. Som kurder kender han til livet med flere sprog kulturer og de udfordringer, et mindretal er konfronteret med. Men mens vi kan nyde stabilitet og sikkerhed i vores brogede grænseland, har Hasko oplevet, hvordan den kurdiske kultur er blevet trampet ned igen og igen.

Hasko er uddannet fra kunstakademiet i Damaskus i 1994. Som profileret billedkunstner har han siden da ikke kun haft talrige udstillinger i Mellemøsten, men også vist sine værker i både London og USA. Men i 2014 har han været tvunget til at forlade sit atelier i Aleppo, efterlade sine ejendele og alle sine billeder for at flygte fra borgerkrigens rædsler sammen med sin kone, der også er akademiuddannet kunstner, og deres tre børn.

Familien har været nødt til at krydse mange landegrænser for at bringe sig i sikkerhed. Flugten har ført dem fra Syrien via Libanon til Tyrkiet. Herfra er rejsen gået over havet til Italien på en overfyldt fiskekutter og så videre gennem hele Europa, til den lille familie nu igen er landet i et grænseland, nemlig i Kliplev lige nord for den dansk-tyske grænse.

Hasko har været nødt til at lade sine kunstværker i Syrien og opgive sin status som fultidskunstner, men han har heldigvis ikke opgivet sin kunst. Og i dag beriger han vores grænseland med sine magiske malerier, der viser det smukke på jorden og maner os om at huske på det gode i livet. Og hvad kan være vigtigere i en tid, hvor det grimme i verden fylder så meget.

Billedkunst overvinder grænser, for den er ikke begrænset af sprog og kan udtrykke det, der ikke kan beskrives med ord. Kunst kan kommunikere gennem det ubevidste og formår således at opløse grænsen mellem afsender og modtager. At opleve kunst er at indleve sig og få mulighed for at se verden gennem kunstneres øjne og prøve at sanse, hvad han opfatter.

Når jeg betragter Haskos malerier, føler jeg mig suget ind en drømmeverden, der er befolket af dyr og mytiske figurer i en kunstfærdig enkelthed. Billederne er tæt på jorden, udforsker mulden, græsset, dyrene og havet. Den uberørte natur giver ved første blik et fredeligt billede af en intakt verden.

Man kan se, at den jord, der har næret Haskos billeder ligger i Afrin. I pastelfarverne og den rå tekstur bliver Kurdistans natur og ældgamle mesopotamiske historie levende igen. Men Haskos universelle billedsprog rækker meget længere ud. Billederne hænger ikke fast i fortiden, de taler til samtiden. Og malerierne begrænser sig ikke på hjemstavnen, men udfordrer verden.

Der er ingen mennesker på billederne og man ser næsten ingen himmel. Vi ser kun et udsnit, måske betragter vi verden med barnets uskyldige blik og får lov til at holde alt det udenfor, der truer ovenfra. For i virkeligheden eksisterer denne intakte verden, vi ser på Haskos billeder, ikke mere. Siden Tyrkiets invasion er den kurdiske kultur blevet fortrængt og ødelagt. Haskos væsener er sarte og smukke og skrøbelige. Men de bevæger sig i truende, rå omgivelser.

I et interview har Hasko brugt et lignende billede for at beskrive sin situation som flygtning i Danmark. »Jeg føler mig som en fugl i et træ,« siger han der. »Jeg frygter den dag, stormen kommer og blæser mig ned. (…) De store politiske storme i udlændingepolitikken i Danmark og hele verden gør, at jeg ikke kan føle mig sikker på en stabil fremtid for mig og min familie.«

Haskos kunst er smuk, men den er ikke pynt. Malerierne taler intensivt til os og maner om det væsentlige, der knytter os sammen på tværs af grænser. Hasko tematiserer tidens store emner: Skyld og uskyld, fare og sikkerhed. Og han gør det på en måde, der er bygger bro mellem mennesker i stedet for at sætte fokus på forskelligheden.

Udstillingen opfylder mig med taknemmelighed for at bo i et område med fred og sikkerhed for alle kulturer, en udvikling som vi bl.a. kan takke afstemningen for hundrede år siden for. Og den minder mig om vores forpligtelse over for vores smukke jord. Tak for, at du lige netop er landet her i vores grænseland og inspirerer os med din kunst, der giver os meget mere end guf for sanserne. Spas! - Katrine Hoop

sdk_plakat_haskohasko
200123_sdk_uds_hasko_flavis_tekst.pdf.jpg
HASKO HASKO Marie Buhl 23/01/2020