Inka Sigel og Hans Lembrecht Madsen - Årsmødeudstilling

18.05. - 10.06.2017

Flensborg Bibliotek
Norderstraße 59
24939 Flensburg
Tyskland

Årsmødeudstilling i Sydslesvigs danske Kunstforening i Flensborgmed Inka Sigel - maleri og glas - og billedhugger Hans Lembrecht Madsen.

ÅBNING
maj
18
19:30

Det er billedkunstneren Inka Sigel og billedhuggeren Hans Lembrecht Madsen, der i en omfattende udstilling viser deres værker i udstillingssalene på Flensborg Bibliotek i Flensborg.

Billedkunstneren Inka Sigel er født i Flensborg i 1967, men har været bosat i Danmark siden 1989. Inka Sigel debuterede ved Kunstnernes Efterårsudstilling i 1994 og har en lang udstillingsliste bag sig. Hun har desuden lavet en del udsmykninger, bl.a. på den Den kongelige Danske Ambassade i Berlin, Flyvestation Karup og Amaliehaven i Augustenborg.
I hendes kunstneriske univers kan det undertiden virke, som om tiden står stille. I nogle værker er det, som om vi befinder os under vandet, hvor glitrende lys trænger langsomt ned gennem vandplanter og andre svævende vækster. Tiden bølger frem og tilbage, som i en langsom inciterende rytme. I andre værker er det plantestængler og blomster, der danser over billedfladen, og ofte ledsages det pastose maleri af stringente syninger som et stramt modspil. Alligevel er hendes univers helt abstrakt og kan forstås som et helt særligt opbygget billedsprog, hvor farver, former og linjer lever deres eget liv, hun bevæger sig i et særligt billedlandskab, hvor naturens poesi og det abstrakte flyder sammen i mere eller mindre opløste former.

Billedhuggeren Hans Lembrecht Madsen er født i 1943 i Gram og debuterede som kunstner i 1980 med en anseelig efterfølgende salg – og repræsentationsliste bag sig, der bl.a. omfatter skuplturer i rundkørsler ved Aabenraa N. ved Rødekro, Hospice Sønderjylland i Haderslev, Novo Nordisk, Kalundborg og kirkeopgaver m.m..

Han arbejder i forskellige materialer såsom granit, marmor, stål, træ og bronze. Hans Lembrecht Madsen har i forbindelse med flere studie og arbejdsophold i Italien fået en gennemgribende indførelse i den italienske opfattelse af billedhuggerkunsten altså arbejdet med stenen og med dens fastsættelse af formen. Den konfronteres med vores tradition for tanke og skaben. Den spænding, der opstår mellem disse to tankeverdener, redegøres der for både i form og indhold. Skulpturerne sættes op mod yderpunkter, lethed mod tyngde, spinkelhed mod fylde, abstraktion mod væren til. Men altid stræber de mod harmonisering af modsætninger.

Her er både stemninger og fortællinger Hans-Christian Davidsen 20/05/2017